Lemn

Exponatele din lemn grupate într-o salã anume a muzeului, fie cã sunt unelte si ustensile din industria casnicã textilã, piese de inventar pastoral sau de recuzitã ceremonialã legatã de etape si momente importante ale vietii (vîrsta fecioriei, nunta, trecerea pragului lumii de dincolo), toate poartã semnele harului creator al tãranului, care a simtit nevoia sã intervinã asupra celor mai neînsemnate obiecte din preajma sa, înnobilîndu-le formele printr-un decor perfect acordat carcateristicilor materialului (diversitatea esentelor, fibrozitatea, culoarea naturalã). În varietatea lor tipologicã, mai bine conturatã pentru aria Transilvaniei, apar furcile de tors: cea platã din pãrtile Albei, cu decor traforat si excizat, cea cu roatã din tinutul Hunedoarei, facînd sã supravietuiascã un vechi simbol solar sau furca fãgãrãsanã cu mici “cîrcei” pusi în evidentã prin fire de lînã policromã, special pentru a deveni accente de culoare în interiorul camerei de oaspeti unde-si aflã un loc al sãu, rezematã de tãblia patului dinspre fereastrã. Li se alãturã furcile lungi nãsãudene cu tijã poliedricã sau cilindricã acoperitã partial de ornamente geometrice, furcile moldovenesti cu “mãr” avînd motivele mãrunte crestate migãlos sub caracteristica proieminentã tronconicã, fuse, piepteni pentru cînepã, suveici si alte piese disparate ale rãzboiului de tesut. Ca instrumente de sprijin în mersul îndelungat, ca frînã în coborîrea pantelor repezi, ca posibile arme de apãrare, ca mijloace de trasport sau ca toiag asezat în groapã alãturi de “dalbul drumet” plecat în “marea cãlãtorie”, bîtele pãstoresti sunt rar lipsite de semnele mãiestriei artistice a cioplitorilor. Din inventarul ocupational, cel pastroal indicã o mare varietate de piese – linguroaie, linguri recipiente pentru mãsura si pãstrarea laptelui, tipare de cas cu formã circularã, sau dreptunghiularã si decor crestat perpetuînd vechi simboluri solare, specifice tinutului Vrancei. Purtate la curea de pãstori si lucrãtori forestieri, cãucele cioplite dintr-o singurã bucatã de lemn, se remarcã printr-o varietate morfologicã surprinzãtoare si o sintaxã decorativã exprimînd uneori si continuturi de observatie naturalistã.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s